Kaya Augustsson är grundaren och designern bakom varumärket Elle vu. Genom olika hantverkstekniker skapar hon tidlösa plagg i små upplagor, plagg som hon önskar skall bäras med stolthet i generationer. Plaggen är designade för att trend-och stilmässigt hålla över tid, att människor skall kunna använda och bära kläderna i många år. Detta är för Kaya en viktig hållbarhetsaspekt. ”[…]om vi inte använder plaggen är det inte så hållbart ändå”.
Det hon tar med sig från sin studietid till modedesigner på Nordiska Textilakademin är bland annat vikten av att ha ett starkt koncept i grunden oavsett vad man skapar. Något hon jobbar mycket med nu, både i Elle vu som varumärke och i kollektionerna hon skapar. I framtiden hoppas hon få fortsätta att jobba med varumärket, något som hon verkligen älskar och brinner för.
Var kom inspirationen till varumärket Elle vu ifrån?
Jag började sy innan jag kunde skriva, både min farmor och min mamma har alltid hållit på med textil och låtit mig testa mycket. Farmor har haft sådant fint tålamod och en givmildhet med sin kunskap och har tagit sig tiden att visa och förklara de olika hantverken för mig.
Tanken bakom namnet ”Elle vu” började i samma veva som när min farmor började få sämre syn. När hon fick veta att ögonen var dåliga så fick hon också berättat att hon kommer förlora synen helt och hållet. Då kände jag att jag ville göra något utav det, jag ville inte att all hennes kunskap skulle gå förlorad. Min farmor heter Elvy som med en fransk klang är ”Elle vu” som betyder ”hon såg”.
Du jobbar i små upplagor, varför är det viktigt för dig?
Dels så vill jag gå ifrån fast-fashion och masskonsumtion och överproduktion. Jag försöker att så lite som möjligt köpa nyproducerat material och i stället använda mig av stuvar och det stora lager jag har av ärvt material av tyg och garn. Att jag producerar i små upplagor är dels för att det är svårt att få tag på stora mängder av samma tyg, dels för att det inte finns kapacitet att ensam producera större volymer.
Jag tycker också att det är fint att det inte finns 100 av samma plagg. Beroende på tygmängd så skapar jag mellan 3–10 av varje plagg, vilket gör att det blir mer unikt och genuint. Det ligger mycket tid och kärlek i vartenda plagg jag skapar och jag kan inte känna samma kärlek om jag skulle producera 100. Jag vill känna stolthet, kärlek och passion för alla plagg jag skapar och att varje kund skall känna en kärlek och en stark koppling till plaggen. När man köper ett Elle vu-plagg så önskar jag att det kommer att bäras med stolthet i generationer.
Vad är hållbarhet kopplat till design för dig?
Hållbarhet för mig utöver det man vanligtvis kanske tänker på, att det skall vara miljövänligt och att det fysiskt skall hålla länge, så försöker jag också lägga in att det skall vara hållbart tidsmässigt ur en trend-och stilsynpunkt. Plagg skall inte bara vara av hög kvalitet utan det skall också vara plagg man vill bära i många år. Jag försöker gå ifrån det som är typiskt trendigt, såklart påverkas jag av trender men jag försöker jobba så mycket som möjligt med tidlös design i detaljer, snitt och passform för att det inte skall kännas ute om ett halvår. Det tänker jag är viktigt ur en hållbarhetssynpunkt. Ett plagg kan vara hur slitstarkt- och hålla hur länge som helst. Men om vi inte använder plaggen är det inte så hållbart ändå. Det är en aspekt som man kanske inte tänker så mycket på när man pratar hållbarhet, det är de senaste åren som iallafall jag börjat tänka i dessa banor.
Du har studerat modedesign på Nordiska Textilakademin, hur var din studietid? Är det något från utbildningen som du haft extra nytta av i ditt yrkesliv?
Studietiden var helt fantastisk och också otroligt tuff, det var två år av att verkligen pusha sig själv och gå utanför sin komfortzon varje dag. Men det var så otroligt givande, varje dag var så lärorik och jag känner att jag växte väldigt mycket under mina år på skolan. Dels i mitt skapande, dels som person. Det jag har haft mest nytta av idag var att jag fick en bra förståelse för hur en kreativ process och designprocess kan se ut och vilka delar som är viktiga i dem. Att det är viktigt att ha ett starkt koncept i grunden oavsett vad man skapar. Det försöker jag jobba mycket med nu, att ha ett starkt koncept i grunden, både i varumärket och i varje kollektion.
Jag fick också en bra förståelse för textila material, i gymnasiet förstod jag inte mycket av det. Men här hade jag en fantastisk lärare i textila material som fick mig att förstå. Sedan fick jag även lära mig mer om presentationsteknik och blev mer självsäker i att prata om det jag gör, mig själv och min kreativitet. Innan jag gick på skolan tyckte jag det var jätteläskigt men blev mycket mer bekväm med det under min studietid. Vi fick öva mycket på att förklara och argumentera för våra kreativa idéer och få andra att förstå och tro på dem, vilket är otroligt viktigt i branschen. Man blir mer självsäker i sitt skapande när man kan sätta ord på det och förklara för andra.
Är det någon av alla hantverkstekniker som du tycker är extra rolig att utföra och varför?
Jag älskar att virka och brodera, de gjorde jag jättemycket i början av Elle vu men det är otroligt tidskrävande. I samma veva som min farmor fick reda på att hon skulle bli blind så fick jag för mig att jag vill lära mig så många hantverkstekniker som möjligt. Jag kände att så mycket kunskap skulle försvinna med henne och blev nästan besatt av att lära mig olika hantverkstekniker. Spann garn, testade på att väva. Jag har nog testat på de flesta textila hantverkstekniker men det jag fastnat för mest är broderi och virkning.
Vad hoppas du att Elle vu är i framtiden?
Främst hoppas jag att fler skall få upp på ögonen för Elle vu, vill inte bli en stor kedja men vill inte heller fortsätta vara ett varumärke som endast mina nära och kära känner till och pratar om. Min förhoppning är väl främst att jag skall få arbeta med Elle vu, något som jag verkligen älskar och brinner för. Märket är så mycket mer än ett jobb och varumärke för mig, då jag har en så stark personlig koppling till storyn bakom. Jag är lycklig så länge det är hållbart för mig att fortsätta utveckla varumärket. Ju fler som tycker om det jag gör desto roligare såklart. Jag längtar till dagen jag ser en okänd person på stan som bär ett Elle vu plagg, det är en milstolpe.
Har du något tips som du vill skicka med till de som drömmer om att bli designer i framtiden inom modebranschen?
Jag tror generellt i livet att så länge man gör något för att man älskar och brinner för det så kommer det att gå. Passionen spiller över. Ett annat tips är att plugga design och lära sig det tekniska bakom och grunden för att sedan ta med sig kunskapen och göra det på sitt sätt. Det jag pluggade var främst riktat åt att jobba som anställd designer. Jag har inte jobbat så men tagit med mig väldigt mycket från utbildningen. Testa, experimentera, utforska, se vad du tycker är roligt. Viktigt att om man skall jobba med något tills man går i pension så måste det vara kul, speciellt om man skall vara kreativ. Jag kan inte vara kreativ för att jag måste eller för att tjäna pengar, det måste finnas glädje i det för att det skall funka.
Länk till vår designutbildning: Internationell designer inom textil/mode/funktion
Länk till Elle vu’s hemsida: Ellevu.se