Mer information om utbildningen
YH-utbildningen för dig som vill interagera med människor och genomföra goda affärer för både företaget och kunden ur ett hållbart, strategiskt och ekonomiskt perspektiv!
Säljarens roll handlar om att bygga relationer och skapa kundvärde.
Du får praktisk säljträning, förståelse för hur du kan nyttja digitala verktyg, hur du kan göra ekonomiskt strategiska val och att nå framgång genom att jobba i team.
Samarbetet med näringslivet är fundamentet i Nordiska Textilakademins utbildningsmetod. All undervisning sker av lärare som själva arbetar i branschen, var och en specialist inom sitt område. Undervisningen präglas av direkt koppling mellan teori och praktik.
Du kommer under programmet att arbeta med verkliga uppdrag och kunder, detta ger dig en bred kompetens och hög anställningsbarhet.
För att få praktisk erfarenhet och för att utveckla och fördjupa dina specifika kompetenser är 1/4 av programmet arbetsplatsförlagd praktik/lärande i arbete (LIA).
När du studerar hos oss på Nordiska Textilakademin får du möjlighet att åka på produktions-, mäss- och trendresor i Europa där du själv får möjlighet att styra delar av innehållet utifrån en studerandebudget.
Hur gör jag en ansökan? Klicka här för att se en Youtube-tutorial som tar dig igenom en ansökan, steg för steg.
Business representative in textile & fashion 400 YH-poäng
Start: HT-2025
Ansökan stänger: Stängd. Öppnar januari 2025.
Studieort: Borås
Omfattning: 2 år, 4 termin(er)
Studietakt: Heltid
Antal platser: 20 st
CSN-berättigad utbildning: Ja
Upplägg
Programmet är 2-årigt och bedrivs på heltid. Vår bas i allt vi gör finns i Textile Fashion Center i Borås.
Kurserna är huvudsakligen på svenska, men fackuttryck och termer på engelska förekommer då engelska är det vedertagna branschspråket.
Undervisningen är inriktad på tillämpning och är utformad så att de studerande utvecklar de kunskaper, färdigheter och kompetenser som krävs för yrket, samt ett interaktivt problemlösande arbetssätt där lärares och branschens kunskap tillsammans med teoretiska perspektiv och studenternas egna erfarenheter samlas till ett entreprenöriellt tänkande. Arbetssätt och arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, workshops, självstudier, grupp- och individuella arbeten, helklass- och individuell undervisning och handledning.
Behörighet
Behörig att söka är du som har grundläggande behörighet eller reell kompetens. Vid fler sökande än platser tillämpar vi vår urvalsprocess där dina betyg och en muntlig presentation är meriterande. Mer information kring den muntliga presentationen hittar du i ansökningsportalen när du skickat in din ansökan.
Engagemang
Studier hos Nordiska Textilakademin är ett åtagande som innehåller hårt arbete och full satsning. Att studierna fullgörs enligt utbildningsplanen är också ett krav för att få studiemedel från CSN under utbildningstiden.
Möjliga yrkesroller
Business representative
Företagssäljare
Marknads- och försäljningsassistent
Sales representative
Säljande butikschefer och avdelningschefer i butik
Säljare
Videointervjuer
Här kan du lyssna till när våra studerande berättar om utbildningen med sina egna ord. Här har vi Adam och Malin som vid filmningstillfället gick första året på programmet Internationell säljare B2B inom textil, mode och funktion, som programmet hette när de påbörjade sina studier.
Kursöversikt, 400 YH – poäng, (en vecka motsvarar ca 5 YHp, en termin 100 YHp)
Efter genomförd kurs ska du ha kunskap och kompetens i grundläggande ekonomiska begrepp och metoder och även uppvisa förståelse för affärsidéns betydelse i verksamheten i olika företagsformer, ekonomisk planering samt uppföljning och principer för budgetering.
Efter genomförd kurs ska du vara förtrogen med de lagar som styr försäljning och marknadsföring, kunna redogöra för de lagar och avtal som påverkar olika affärsförhållanden och företagsformer samt kunna upprätta och tolka juridiska avtal.
I denna kurs får du insikt i och förståelse för olika design- och produktionsprocesser både i Sverige och utomlands. Du får kunskaper om en produkts livscykel och de faktorer som påverkar densamma, liksom kunskaper om hur produktionen samverkar med andra funktioner i ett företag. Kursen fokuserar genomgående på hållbarhets- och arbetsmiljöfrågor inom textila produktionsprocesser och de utmaningar det innebär för producerande textilföretag nu och i framtiden.
Efter genomförd kurs har du kunskap om grundläggande principer, metoder och verktyg inom marknadsföring. Kursen ger även grundläggande kunskap om textil e-handel; vilka möjligheter en e-handelsplattform ger och vilka krav den ställer på säljprocessen.
Genom examensarbetet visar du din förmåga att självständigt planera, genomföra och dokumentera ett individuellt arbete, som presenteras muntligt och skriftligt. Examensarbetet kan med fördel (ditt val) genomföras i samarbete med ett företag.
Efter genomförd kurs har du kunskap om hela säljprocessen, och kompetens att presentera ett säljtaktiskt förlopp från första kontakten med en ny kund via säljbrev eller telefon, till försäljning och tecknande av order, till repetitionsaffär. Du ska också vara väl förtrogen med de egenskaper och tekniker som företagssäljare tillämpar för ett framgångsrikt försäljningsarbete såsom olika förhandlings- och presentationstekniker gentemot olika företag & marknader, samt ha kunskap om de verktyg som används.
Efter genomförd kurs har du utvecklat din personliga och sociala kompetens avseende muntlig såväl som skriftlig affärskommunikation med kund. Du ska också ha ökat ditt kunnande i problemlösning och projektarbete samt ha inblick och kunskaper i de värderingar som bibehåller långsiktiga affärsrelationer inom nationell, såväl som internationell försäljning.
Efter genomförd kurs ska du ha överblick över hållbarhetsområdet för att kunna delta i diskussionen/arbetet kring miljöprestanda i en textil verksamhet och medverka till en utveckling av textila produkter och processer i en hållbar riktning.
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om utrikeshandelns betydelse för den egna branschen, samt kunskap om de faktorer som reglerar handeln inom EU och övrig internationell handel. Kursen ger också kunskaper om den engelska terminologin och de fackuttryck som används i textil- och modebranschen vid affärs- och produktionskommunikation.
Efter genomförd LIA har du fördjupade kunskaper i yrkesrollens praktiska, verkliga arbetsuppgifter, och ha fått möjlighet att tillämpa dina teoretiska kunskaper och färdigheter i en verklig miljö. Vidare ska du ha fått inblick i och möjlighet att orientera dig inom den kommande yrkesrollen, och öva din förmåga att arbeta och ta ansvar både självständigt och i samarbete med andra.
Efter genomförd kurs har du grundläggande kunskaper i att analysera, planera och leda genomförandet av projekt med tydlig koppling till verksamhetsmål och kundbehov. Dessutom kunskap och förståelse för visuell, digital och muntlig kommunikation och dess inverkan på mottagaren.
Efter genomförd kurs ska du ha kunskaper om och färdigheter att använda de vanligast förekommande digitala programvarorna i branschen, kunskap om datorfunktioner i allmänhet och kännedom om vikten av kontinuerlig uppdatering inom området.
I denna kurs får du kunskaper om olika textila material, dess ursprung, egenskaper, användningsområden och skötsel. Du får också ha grundläggande kunskaper om olika tillverkningssätt, såsom metoder och maskiner för vävning, stickning och efterbehandling av textila material. Den ger dig insikt i den påverkan olika tillverkningssätt och behandlingar har på såväl produkters egenskaper som på vår miljö. Erhållna kunskaper i materiallära ger dig verktyg och nycklar att i din framtida yrkesroll, i samverkan med andra aktivt verka för en hållbar utveckling inom det textila området.
Intresseanmälan
Här kan du ställa frågor till oss om programmet Business representative in textile & fashion, be oss kontakta dig eller kanske be om att få komma och besöka oss? Vi kommer även att meddela dig när ansökan öppnar och informera dig kring vilka 2-åriga program som kommer att starta hösten 2024. Hör av dig!